INPP  -  A késlelt idegrendszeri fejlődést korrigáló terápia/program

Néhány gondolat a primitív reflexekről

Minden csecsemő egy sor ún. Primitív reflex-szel születik, amelyek a baba túlélését és egyes fejlődési fázisainak beindítását szolgálják. Ezek az ősi reflexek az első életév folyamán fokozatosan átadják helyüket fejlettebb mozgásformáknak, majd a tudatos mozgások, valamint a felnőttkorban is megmaradó Testtartó/felegyenesítő reflexek gátlása alá kerülve az agyban gátlódnak. Mivel egy reflexszerű reakció mindig gyorsabb, mint egy tudatos mozdulat, ha a Primitív reflexek csak részlegesen gátlódnak le, megzavarják a mozgások kivitelezését, az egyensúlyt, a szem és kéz koordinációját, a tájékozódást és a szemizmok működését. Összességében lassítják az idegrendszeri érési folyamatot, gátolhatják a pszichikus tevékenységek magasabb szintre emelkedését. Tanulási nehézséget, magatartási, viselkedési, figyelmi problémát hátrahagyva. Befolyásolhatják a térbeli észlelést és a gyermek/fiatal felnőtt pszichológiai reakcióit is.

Az INPP egyéni készségfejlesztő program a megkésett idegrendszer fejlesztésére szolgál az egyensúly és reflex rendszerre ható gyakorlatok segítségével. E programot közel 40 éve a Dr. Peter Blythe vezetése alatt álló Neuro-Fiziológiai Pszichológiai Intézet (INPP) dolgozta ki az angliai Chesterben. A módszert a 70-es évek óta, mint egyéni klinikai kezelési módszert alkalmazzák. A Gyakorlatprogramot Sally Goddard Blythe, az INPP jelenlegi vezetője dolgozta ki 1996-ban; Magyarországon a 2000-es évek elejétől vált ismertté. Dr. Peter Blythe pszichopedagógus és főiskolai tanár, az intézet megalapítója szerint a mai gyermekpopuláció problémáinak oka a korai idegrendszeri fejlődésben bekövetkezett zavarokban rejlik. A probléma forrását a perzisztáló (visszamaradott vagy megtartott) csecsemőkori primitív reflexekben látja. A csecsemőkori primitív reflexek megléte fontos a gyermek életben maradásához a korai életszakaszban. Bizonyos reflexeknek (pl. markoló,- kereső-szopó, Moro-reflex) már az anyaméhben ki kell alakulnia ahhoz, hogy a gyermek túlélése biztosított legyen az újszülött és a korai csecsemőkorban. Azonban ezeknek a reflexeknek 1-1,5 éves életkorra le kell épülniük, gátlás alá kell kerülniük ahhoz, hogy a felnőttkori reflexek ki tudjanak alakulni. Az INPP elmélete szerint a csecsemőkori reflexek le nem épülése előre jelzi, hogy az idegrendszer érési folyamatai még nem fejeződtek be. Ha pedig az idegrendszeri érés nem zárult le a megfelelő életkorban, akkor mind a motoros tevékenységben, mind a tanulási képességekben deficitet szenved az érintett gyermek.


Az egyéni Gyakorlatprogram a gyermek idegrendszerére ható, reflex stimuláló, gátló, integráló gyakorlatokat, valamint olyan készségfejlesztő mozgássorozatot foglal magába, amely a csecsemő első életévének természetes mozgásmintáin alapul. Az INPP gyakorlatában az az elv érvényesül, hogy a megtartott csecsemőkori reflexek miatt megkésett idegrendszeri fejlődésű gyermekeknél a tovább fejlődés úgy érhető el, ha az egyes reflexek legátlódnak. Ezt úgy éri el, hogy minél több impulzust ad az agynak. Vagyis, ha egy reflex gyakorlatsorát minél többször ismételjük a gyermekkel, az idegrendszer eljut addig az állapotig, hogy az érintett reflex funkcióját befejezettnek tekinti, vagyis legátolja azt. (Blythe 2005., 2006., 2009., 2017.)

A Gyakorlatprogram csoportos alkalmazásánál az elv, szemlélet és gyakorlati megvalósítás módszere azonos, így hasonlóan eredményes. Magyarországon több óvodában és általános iskolában alsó tagozaton bevezetésre került az INPP csoportos Gyakorlatprogram minden napos használata. Tapasztalatok szerint a problémát nem mutató gyermekek esetében is pozitív változás/javulás érzékelhető szinte minden területen, különösen a figyelemösszpontosításban, ill. a tanulási teljesítményben. A csoportos gyakorlás minden tanítási napon az iskolában, óvodában egy képzett szakember irányítása mellett történik. A módszer sikere a gyakorlatok helyes összeállításában, a kivitelezés pontosságában, és a kitartó, rendszeres gyakorlásban rejlik. Bár az eredmények páratlanul látványosak, az INPP módszer sem csodaszer. Az alapokat rendezi, amelyre így további tanulás, fejlesztés épülhet, ezután jóval hatékonyabban.

Az INPP készségfejlesztő Gyakorlatprogram és egyéb hasonló szenzomotoros módszerek (pl. Delacato vagy az Ayres terápia, Brain-Gym, TSMT) között az egyik legnagyobb különbség az, hogy az INPP gyakorlatok a lehető legmélyebbről indítanak: kialakítva azokat a készségeket, képességeket, amelyekre minden további fejlesztés épülhet.

Az INPP Gyakorlatprogram sajátosságai

  • A gyakorlatokat a terapeuta felügyelete és előírása szerint minden nap, és pontosan szükséges végezni. Ez naponta kb. 5-15 percet vesz igénybe.
  • Nagy előnye még, hogy szinte semmilyen eszközt nem igényel, így bárhol kivitelezhető.
  • Teljesen más ingerekkel és szemléletmód alapján dolgozik, mint a többi, Magyarországon elérhető mozgásterápia.

Hogyan történik a mozgásfejlesztés INPP módszerrel?

-A gyakorlás során a gyermek kronológiai sorrendben járja újra végig az egyedfejlődés lépéseit.

- A csecsemő egyes fejlődési fázisainak mozgásait stilizált formában, hetekig kell gyakorolni újból és újból és újból - amíg csak nem automatizálódnak.

- Ily módon a születéstől a mászásig újrajárjuk az összes fejlődési fázist, de ezúttal megfelelő sorrendben és szabályos mozgásmintával.

Kinek ajánljuk/lehet hasznos/lehet szükséges?

  • Terhesség alatt, szülés közben történt figyelmet érdemlő események
  • Császármetszéssel történt világra jövetel
  • Hosszú vajúdás, vagy rohamszülés
  • Koraszülés, kis súllyal születés
  • Az egyedfejlődéstől eltérő mozgásfejlődés
  • Késői járástanulás
  • Késői/megkésett beszédfejlődés
  • idegrendszeri éretlenség
  • gyenge koordinációs készség és egyensúlyérzék
  • a figyelem, irányíthatóság és együttműködési készség problémái

Figyelem!

Az INPP Gyakorlatprogram és egyéb mozgásos fejlesztésre irányuló módszerek egyidejű alkalmazása kimondottan ellenjavallt, mert túlterhelheti a gyermek idegrendszerét!

Kiegészítő fejlesztés/terápia az INPP programmal egy időben csak a programot vezető fejlesztővel egyeztetett kiegészítő terápiák alkalmazhatók. (Új sport, tánc, zene foglalkozások esetén is szükséges a terapeuta tájékoztatása, mivel tartalmazhatnak olyan elemeket, amik az INPP-vel párhuzamos végzés esetén nemkívánatos, negatív változásokat idézhetnek elő.

Az INPP programban való részvételt kizáró okok: akut epilepszia, tikkelés (kivéve: negatív neurológiai lelet birtokában), kóros túlsúly, gerincferdülés, pszichotikus, neurológiai, patológiai állapotok a gyermeknél.I

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el