Magyarországon már jó ideje - szerencsére - elérhetők és működnek különféle vizsgáló eljárások, terápiás fejlesztő programok, módszerek a kognitív, a mozgás, a szocializáció és beszéd területeken, mint pl.: a Sindelar, Difer, MSSST, INPP, GMP; hogy csak néhányat említsek. A sort további kiegészítő vizsgáló teszt teszi teljessé, hogy eldönthessük: valóban iskolára érett-e gyermekünk, ill. már kisiskolás korban mi okozza megakadását, nehézségeit.
A fent említett diagnosztikus és fejlesztő programok többségét Fejlesztő Központunkban is alkalmazzuk. Ezek közül kiemelném a Sindelar-programot, mely rendkívül széles területet vizsgál, így adva az aktuális állapotról egy szinte totál összképet.
Sindelar vizsgálat és terápia
Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, pszichoterapeuta által kifejlesztett komplett
fejlesztő terápiás program, melynek célja a tanulási és magatartási zavar
megelőzése, ill. a zavar elmélyülésének megakadályozása. A program rendkívül
hatékony és széles spektrumú. A felmérés megbízható képet ad a gyermek
pillanatnyi összképességeiről, nem csupán a hibás funkciókról. A kognitív
képességek felmérése és fejlesztése a következőképp történik: a megismerési
folyamatnak összes területét vizsgálja: az érzékelést, észlelést, figyelmet, emlékezetet - mindegyiket külön-külön a látási (vizuális) és hallási (auditív) területeken, kiegészítve:
- a szerialitás (sorrendiség)
- a téri tájékozódás
- az írásmozgás-koordináció/ szem-kéz koordináció
- valamint több észlelési terület összekapcsolása (intermodális kódolás)
szintjének felmérésével, amely meghatározza a személyre szabott terv alapján az
egyéni fejlesztést.
Difer vizsgálat
A Difer vizsgálat és fejlesztő program az írásmozgás-koordinációtól eltekintve más
területeken vizsgálódik, így jól kiegészítheti a Sindelar programot. Szintén a
tanuláshoz szükséges elemi alapkészségeket vizsgálja, majd az állapothoz képest
fejleszti a következő területeken:
- elemi számolási készség
- relációszókincs
- beszédhanghallás
- írásmozgás-koordináció
- tapasztalati következtetés
- tapasztalati összefüggés-megértés
- szocialitás
Vegyünk egy példát, hogy lássuk, milyen részképességek szükségeltetnek az iskolai tanuláshoz már az elsősöknek.
Tanító néni: "Nyissátok ki a matematika munkafüzetet a 33. oldalon, keressétek meg a 3. feladat a) pontját. Grafit ceruzával oldjátok meg!
auditív figyelem: kiszűri a tanító hangját az egyéb hangingerekből (utcazaj, folyosói hangok, tolltartó zörgetés)
auditív emlékezet: felidézi a tanítótól hallott mondatot
szerialitás: sorrendben idézi fel és hajtja végre az utasítást
- vizuális diszkrimináció: kiválasztja a 3. feladat a) pontját a többitől
- kiválasztja a grafit ceruzát a tolltartóból
- intermodális összekapcsolás-sal: társítja a hallott utasítást a munkafüzetben látott feladattal